Nieuws en achtergronden voor zzp'ers

Zo blijf je als zzp’er toekomstbestendig

         

Wanneer het goed gaat met de economie, is er meer geld voor minder relevante aankopen. Zodra het echter minder goed gaat, wordt geld alleen besteed aan het noodzakelijke. Het gaat nu goed met de economie dus je kunt als ondernemer allerlei producten en diensten bedenken en die nog verkopen ook. Alleen is dat niet zonder risico's.

De technologische ontwikkelingen maken veel beroepen overbodig. Daar staat tegenover dat er nieuwe beroepen bij komen. Dankzij het internet zijn er minder postbodes nodig maar des te meer programmeurs, computer-verkopers, reparateurs en kabelgravers. Een postbode kan dus beter programmeur worden. Dat is dan ook precies wat KPN heeft gedaan. De koninklijke postbezorger werd een indrukwekkende high-tech internet-gigant.

Niet iedere branche is zo agile en beweeglijk als KPN. Hoewel hun vakgebied stukje bij beetje wordt weggeautomatiseerd, blijven velen vasthouden aan het vak. Het toverwoord daarbij is adviseur. Iedereen wordt nu adviseur. Boekhouders bijvoorbeeld verliezen markt omdat boekhoudpakketten vanzelf een jaarrekening maken. Daarom worden boekhouders nu winst-adviseurs. Auto's hebben steeds minder onderhoud nodig. Het is wachten op het moment dat de garagehouder zich mobiliteits-adviseur gaat noemen. Als kozijnen steeds meer van onderhoudsvrij kunststof worden gemaakt, worden schilders waarschijnlijk woning-behoud-adviseurs.

Als KPN er ook zo over had gedacht, hadden we nu in Nederland een paar duizend logistieke-communicatie-adviseurs. Het is de vraag of die allemaal een boterham hadden kunnen verdienen met deze nieuwe advies-rol. Zeker wanneer het economisch weer wat minder gaat. Als ik wil, kan ik mij tegenwoordig wenden tot social media experts, blog- en vlog-adviseurs, winst-verdubbelaars, brand-adviseurs, image-coaches en kledingkleur-specialisten. Ik vind dat heel mooi om te zien maar ik maak mij tegelijk zorgen of deze vakgebieden wel zo toekomstbestendig zijn. Als het minder goed gaat, wil je voor je geld basale zaken als eten en kleding kopen. Dan wil je dat jouw auto wordt gerepareerd. Als het dak lekt, wil je goeie dakdekker dat laten fixen. Dan wil je jouw oude computer nog een keer laten upgraden voordat je een nieuwe koopt. Als je weinig geld hebt en je moet kiezen tussen het repareren van het dak of een social-media-advies, dan wint de dakdekker. Er zijn er meer die in de toekomst gaan winnen: de reparateur, de installateur, de verzorger, de (tand)arts, de leraar, de onderhoudsman/vrouw. Wat hebben deze vakmensen gemeen: een oplossing voor concrete problemen en vraagstukken.

Zijn er dan helemaal geen adviseurs meer nodig? Uiteraard wel. Je kunt prima zelf de boekhouding doen in een pakket maar als je overstapt van een eenmanszaak naar een BV, is goed fiscaal advies heel belangrijk. Dat advies is dan ook heel concreet. Een goed hypotheek-advies kan veel geld schelen. Een goede architect bij een verbouwing kan een boel ellende voorkomen. Deze adviseurs zijn er altijd geweest. In goede en slechte tijden.

De toekomstbestendige zzp'er biedt kennis en oplossingen voor concrete vraagstukken. Voor problemen die in elke conjuncturele situatie er toe doen. Deze zzp'er beheerst een vak waar vrijwel altijd naar vraag naar is. Deze zzp'er onderhoudt zijn/haar eigen vakkennis en is niet bang om net als KPN van postbode te veranderen in een techneut. In elke economische situatie, goed of slecht, geldt altijd dezelfde regel: wees waardevol voor de klant. De zzp'er van de toekomst weet altijd echte waarde te creëren en kan het zo heel lang uithouden.

Deel op Facebook     Deel op Twitter     Deel op LinkedIn